Alla inlägg under februari 2010

Av The spirit in me - 28 februari 2010 18:08

Ja, idag har jag inte fått mycket vettigt gjort... Jag har mest gått i slöhetens tecken,  och nu har jag lite ont i huvudet. Kanske är det väderomslagen som gör det, för min kar har inte heller kännt sig helt 100. Nåja, jag har i alla fall hittat hit, vilket jag är glad för.   


Nu har jag lite ågren för morgondagen på min jobbutbildning. Det är sista övningsdagen innan vi skall ha ett s.k "telefonprov", vilket innebär att vi ska ta emot och hantera ett fejkat kundsamtal på bästa sätt och enligt regelverket. -Huvva säger jag... För vi har haft riktigt dåliga s.k "lärare" på kursen! -Hu! Oh well... går det så går det... *håller tummarna*

Av The spirit in me - 28 februari 2010 16:14

Ja, medan min Propaganda är djuuuuuupt koncentrerad i  dataspelsprogram-meringens ädla konst, så fastnade jag fullständigt i bokskrivandet! ha ha! Jag har aldrig tidigare skrivit böcker! Jag har knappt läst några längre böcker. Det enda jag nog gjort i litteraturens namn, var de uppsatser man tvingades till under skoltiden! Och då var det bra om jag lyckades åstadkomma en hel A4-sida! ha ha ha!!! :)

Nåja, dessa böcker är ju inte några jag planerar att publicera och sälja på marknaden eller så. Det har jag absolut ingen talang till (Det får min Propaganda stå för! ;) ), nej, det här är mest för min egen skull. :) -Kul är det i alla fall!


  (Copyritght©2010 Sandra Bäckman, all rights reserved)

Av The spirit in me - 28 februari 2010 15:58

Jodå, nu har jag varit ruskigt kreativ! Det är så jag förvånar mig själv! :) Jag har nu nämligen gjort mitt livs första bok! Det är en verklighetsskilldring i komprimerat format om mina 42 år i Sverige! Och det är inga positiva år det handlar om dessvärre, men det var skööööönt att få saker och ting ur sig på detta sätt till slut ändå.


Det handlar egentligen om väldigt privata men otroligt traumatiska saker som har pågått under stora delar av mitt liv, och som har påverkat mig något alldeles otroligt mycket… Även i mitt ”officiella” liv, där jag många många gånger har fått ”mörka” för att gamla sår inte ska rivas upp i onödan av glada amatörer som inte har haft en susning om vad dom pillat med.


Den här boken är mest för min egen skull… ett sorts påtagligt ”bokslut” av den delen av mitt liv skulle man kunna säga. Att ta den här boken i handen och högst påtagligt ställa in den i bokhyllan och arkivera den, skulle faktiskt verkligen kännas som ett avslut. Inte som en skiva som har hakat upp sig och aldrig vill sluta…


 

(Copyritght©2010 Sandra Bäckman, all rights reserved)


Av The spirit in me - 28 februari 2010 15:42

      

Japp! Så var det ju det här med hur man äter varmkorv då… Självklart med bröd, ketchup och senap ELLER på tallrik med ketchup, senap och kanske lite mos. Men nu har jag fått lära mig att näe… här äter man korven hållen med ett papper runt! Japp! Visst kan man även äta korv på tallrik, men inte med korvbröd… Mycket märkligt detta med att när man tex grillar korv, så har man inget korvbröd med som man håller korven med. Nej, man håller den med papper… Hmmm… Inte alls särskilt konstigt här har jag märkt, men mycket konstigt för lilla mig…  Nåja, har jag klarat av näthyllorna och tvåhålslagen, så ska jag väl fixa detta också. ;)

Av The spirit in me - 28 februari 2010 15:32

Ja, så var det ju detta med hur köksskåpen är inredda då… ha ha ha ha!!! Återigen så är jag ju då van vid att det i samtliga köksskåp är hyllor av trä som man ställer in köksutensilierna på. Om man handdiskar, så har man i alla fall i Sverige oftast ett torkställ på diskbänken, där disken först hamnar för att torka. Sedan in i skåpet. -Självklart tyckte ju jag… Men se där kom nästa kulturkrock! ha ha ha!!! Jag har nu sedan jag flyttade hit, sett på flera ställen att man har näthyllor i köksskåpen, utom den högsta hyllan, som oftast är av trä! Först tänkte jag, ”men vänta nu… Var ska jag ställa disken när den är torr då?” hmm… Men nu när jag har vant mig, tycker jag att lösningen faktiskt är helt genial! Ja faktiskt! Inget flyttande på sakerna, inget extra på diskbänken. Bara diska och tjoff in i skåpet! -Mycket smart! =)     

Av The spirit in me - 28 februari 2010 13:03

   

Ja, sedan jag flyttade hit till österbotten i Finland, har jag träffat på lite intressanta olika kulturkrockar där jag inte väntade mig att få se dom...


---


Alltså, detta med den finska standarden vad gäller hålslag i papper och i pärmar… -Mycket intressant! Eftersom jag är uppvuxen och van med att det alltid är 4 hål i papperets vänstra sida, så blev jag oerhört förvånad när jag skulle låna ett hålslag här och insåg att det var för 2 hål och inte 4! -2!!! Men herranen aika, tänkte jag… 2??? MEN vad konstigt! Så jag fick ju slå rätt många hål i mina blanketters vänstra sida, för att kunna sätta in dem i min svenska pärm, som jag hade tagit med vid flytten! Papperen såg ju plötsligt ut som en mindre schweizerost ju!

Men nåväl, efter ett tag när den första förvåningen hade lagt sig, frågade jag Proppis om detta, och han såg förvånad ut och sa att jamen det var inget konstigt med 2 hålslaget. -Jösses, tänkte jag förvånad… Ja där ser man… en kulturkrock trots allt!

Mitt nästa ”mission” är att skaffa en tvåhålspärm och ett dyligt hålslag, för det går ju inte att ha en miljard hål i papperets vänstra sida ju. :)

Av The spirit in me - 28 februari 2010 11:38

Hej!

Jag hittade den här portalen för en stund sedan, efter en liten stunds letande. Jag tänkte jag skulle prova på den här och se om denna kan vara något jag gillar. Fram tills nu har jag haft min blogg på en annan portal, men eftersom stämningen där den senaste tiden (6 månaderna) har blivit allt sämre, har jag aktivt börjat leta efter en ny plats att vara på i bloggvärlden. :) Så nu får jag se vart den här portalen bär iväg med mig. ha det bra så länge.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards